Zaczynając pracować na lekcjach chemii w klasie VII należy pamiętać, aby dbać o rozbudzanie w uczniach ciekawości świata, przyrody, nauki. Pozwólmy uczniom samodzielnie wykonywać eksperymenty, nawet jeżeli nie są one zbyt efektowne i są to tylko substancje tj. sól kuchenna, którą widzą codziennie.

Przeprowadzając lekcje dotyczącą właściwości prowadzę z uczniami dyskusję na temat tego co to są właściwości, jak je dzielimy i dlaczego, przyporządkowujemy kolejne cechy do odpowiedniej grupy (odpowiednio argumentując). Przypominamy jakie procesy pozwalają na przemianę jednego stanu w drugi. Wykorzystuje do tego kartę pracy z odpowiednim grafem.

Następnie uczniowie samodzielnie badają właściwości substancji (np. cukier, ocet, węgiel, miedź, wiórki magnezu, olej…. przykładów może być mnóstwo). Zwykłe rozpuszczenie cukru w wodzie w probówce lub na szkiełku zegarkowym spowoduje, że uczniowie będą aktywni, ciekawi kolejnej substancji. Szczególnie wtedy, gdy każdy otrzyma inną próbkę. Nie niszczmy w naszej młodzieży ciekawości stwierdzeniami: “Nie będziemy tego pokazywać, bo przecież wiecie jak rozpuszcza się cukier” itp. Te proste doświadczenia pozwolą uczniom zapoznać się ze szkłem i sprzętem laboratoryjnym oraz ośmielą ich.

W sytuacji gdy przyjdzie nam wykonać trudniejsze eksperymenty uczeń będzie już pewnie trzymał drewnianą łapę z probówką czy przelewał jeden roztwór do drugiego.