Stacjonarna konferencja Nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w Poznaniu

13-15 marca 2026 r. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych wraz z Wydziałem Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zaprasza wszystkich aktywnych Nauczycieli na wyjątkowy 34. zjazd! Wydarzenie pełne będzie aktywności związanych z metodyką nauczania, nowościami w dydaktyce, praktycznymi radami, planowaniem i wykonywaniem doświadczeń. Całość dopełni piękno Poznania i dodatkowe atrakcje „okołonaukowe”.

Program konferencji

Organizatorzy zastrzegają możliwość zmian w planie. Z pewnością nie zmieni się godzina rozpoczęcia oraz zakończenia zjazdu.

Prowadzący

Warsztaty i postery

I sesja warsztatowa (sobota 9:00 - max. 11:00)
II sesja warsztatowa (sobota 11:10 - max. 13:10)
III sesja warsztatowa (sobota 14:00 - max. 16:00)
IV sesja warsztatowa (niedziela 9:00 - max. 11:00)

  • W1: Kosmetyki pod lupą chemika – Agnieszka Feliczak-Guzik, Agata Wawrzyńczak, Marta Marzec, Bartosz Woźniak, Jagoda Chudzińska-Skorupinska, Veronica Latini, Agata Burzyńska, Dawid Biskup – sesja I
    Zapraszamy do udziału w warsztatach, podczas których uczestnicy poznają tajniki tworzenia naturalnych kosmetyków z powszechnie dostępnych składników. Własnoręcznie przygotują różne typy preparatów, np. maseczki i peelingi do twarzy oraz ciała, poznając przy tym procesy chemiczne zachodzące podczas ich powstawania. Wszystkie kosmetyki będą oparte na naturalnych, czyli „zielonych”, składnikach, a wiele z nich zyska także zielony kolor. Gotowe produkty będzie można przetestować na miejscu lub zabrać ze sobą do domu. To spotkanie, które łączy naukę, kreatywność i radość odkrywania – wszystko w idealnych proporcjach!
  • W2: Podstawy stereochemii – prof. UAM Donata Pluskota-Karwatka – sesja I
    Warsztaty obejmą krótki wykład wprowadzający obejmujący podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu podstaw stereochemii oraz część praktyczną, podczas której z użyciem modeli rozwiązywane będą przykładowe problemy służące pogłębieniu zrozumienia tych zagadnień.
  • W3: Zapachy zwierzęce – warsztaty perfumiarstwa – Prof. dr hab. Izabela Nowak – sesja I i III
    Nuty zwierzęce od wieków odgrywają kluczową rolę w perfumiarstwie, stanowiąc bazę wielu kompozycji zapachowych. Odpowiadają za trwałość perfum, podkreślają głębię innych składników i nadają całości ciepło oraz zmysłowość. Do najczęściej stosowanych składników pochodzenia zwierzęcego należą piżmo, ambra, kastoreum i cywet – tajemnicze esencje, które od wieków fascynują perfumiarzy i nadają wyjątkowy charakter perfumom. W ramach warsztatów uczestnicy poznają (i powąchają) te cztery klasyczne nuty zwierzęce, odkrywając ich pochodzenie, rolę w kompozycjach zapachowych oraz współczesne, etyczne odpowiedniki stosowane w nowoczesnej perfumerii.
  • W4: „Zobaczyć niewidzialne – wizualizacja efektu cieplarnianego w doświadczeniach edukacyjnych” – dr Aleksandra Ibragimow – sesja I, II i III
    Warsztaty chemiczne mające na celu przybliżenie uczestnikom zjawisk związanych ze zmianami klimatycznymi. Szczególna uwaga poświęcona zostanie roli gazów cieplarnianych – zwłaszcza CO₂ – w zatrzymywaniu ciepła w atmosferze, zakwaszaniu oceanów oraz wpływowi pojemności cieplnej wody na klimat. Doświadczenia chemiczne przeprowadzone zostaną z wykorzystaniem kamer termowizyjnych. Technologia ta pozwala na identyfikację i analizę trendów związanych z globalnym ociepleniem oraz wpływem działalności człowieka na środowisko. Takie podejście pozwoli na przeprowadzenie interaktywnych i angażujących uczestników zajęć, rozwijając jednocześnie ich umiejętności analityczne. Warsztaty planowane w ramach projektu finansowanego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie pn. ,,Wpływ zmian klimatycznych na bioróżnorodność”.
  • W5: Słodka nauka – czyli co wspólnego mają mleko, enzymy i smak – Łukasz Steczko – sesja I, II i III
    Czy mleko może stać się słodsze bez dodatku cukru? Dlaczego niektóre osoby nie trawią laktozy, a inni nie odczuwają słodyczy po umyciu zębów? Na warsztatach wspólnie poszukamy odpowiedzi na te pytania, wykonując serię prostych, efektownych doświadczeń. Zamiast laboratoryjnych kolb i odczynników wykorzystamy produkty, które każdy ma w kuchni. Dzięki temu pokażemy, że szkoła może stać się miejscem prawdziwego odkrywania, a nie tylko przekazywania wiedzy.
    Podczas spotkania omówimy również, jak te doświadczenia można włączyć do lekcji z biologii, chemii i przyrody, a także jak wykorzystać je jako inspirację do projektów badawczych uczniów. To warsztaty, które pokazują, że nauka nie tylko smakuje, ale też potrafi zachwycić.
  • W6: Budowanie kultury ekologicznej dzięki programowi eTwinning – Tomasz Ordza – sesja I
    Zajęcia, których główną osią będzie ukazanie budowania partnerstw w ramach STEAM-owej edukacji poprzez platformę ESEP (dawniej eTwinning), a także inicjatywy European Blue School Network w kontekście realizacji międzynarodowych projektów science. Dobre praktyki przedstawione zostaną na przykładzie polsko-portugalskich interakcji o ogrodzie hydroponicznym.
  • W7: Botaniczne ścieżki – rośliny w edukacji przyrodniczej – Kamila Koczorowska i Agnieszka Kołodziejska – sesja I i IV
    Warsztaty dla nauczycieli, którzy będą uczyć przedmiotu „Przyroda”, pokazujące, jak w ciekawy i praktyczny sposób nauczać o budowie roślin, ich funkcjach i różnorodności gatunków. Celem warsztatów jest rozwijanie umiejętności angażowania uczniów w aktywne odkrywanie świata roślin, wspieranie spostrzegawczości, ciekawości przyrodniczej, a także ukazanie, jak łączyć teorię z praktyką na lekcjach przyrody. Podczas zajęć nauczyciele poznają metody obserwacji roślin pod lupą i mikroskopem, proste doświadczenia oraz gry dydaktyczne, które można wykorzystać w klasie. Zapraszamy nie tylko biologów, ale także innych przyrodników, dla których nowy przedmiot może być wyzwaniem – szkolenie dostarcza praktycznych narzędzi i inspiracji, które ułatwiają prowadzenie zajęć i wprowadzanie dzieci w fascynujący świat roślin.
  • W8: Inspirująca fizyka, czyli łączymy trudne z łatwym – dr Iwona Iwaszkiewicz-Kostka, prof. UAM Anna Kowalewska-Kudłaszyk, prof. UAM Zbigniew Fojud – sesja I
    Uczestnicy warsztatów będą mogli zapoznać się z prostymi, i nie tylko, eksperymentami związanymi ze światłem oraz z elektrycznością. Będą to propozycje prostych doświadczeń związanych m.in. z powstawaniem i percepcją obrazów, które można z łatwością przeprowadzić w warunkach szkolnych – nie wymagają specjalistycznego sprzętu, a jednocześnie oferują wiele okazji do obserwacji i dyskusji. Wyjaśnimy również jak działają silniki na prąd stały i zmienny. Propozycje te były wielokrotnie sprawdzane w praktyce podczas warsztatów organizowanych na festynach i dniach nauki, z udziałem dzieci i młodzieży w różnym wieku.
  • W9: Fizyczne Wkrętki – Powietrze, woda, ogień – Justyna Bartol-Baszczyńska – sesja I, II, III i IV
    Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty pełne fascynujących doświadczeń z nowej podstawy programowej do przyrody i fizyki!
    Wspólnie odkryjemy, jak działa świat wokół nas – sprawdzimy, czy powietrze ma masę, jak „nurek Kartezjusza” pokazuje prawo Pascala, co potrafi napięcie powierzchniowe wody i dlaczego ogień potrzebuje tlenu.
    Podczas zajęć uczestnicy samodzielnie wykonają proste, efektowne eksperymenty z wykorzystaniem łatwo dostępnych materiałów, poznając w praktyce zjawiska fizyczne i przyrodnicze, które można z powodzeniem wykorzystać na lekcjach.
    Warsztaty to doskonała okazja, by „wkręcić uczniów w naukę fizyki”, rozwijać ciekawość poznawczą i pokazać, że nauka to świetna zabawa!
    Zawarte tam doświadczenia (m.in. o powietrzu, cieczach, ogniu, zjawiskach ciśnienia, napięcia powierzchniowego, konwekcji i przemian energii) doskonale wpisują się w nową podstawę programową przyrody i fizyki dla klas 4–8 szkoły podstawowej — obejmują bowiem m.in. pojęcia: materia, zjawisko fizyczne, właściwości substancji, siły, oddziaływania, ciśnienie, gęstość, zmiany stanów skupienia, obieg energii i zjawiska w przyrodzie.
    Warto zapisać się na te warsztaty, ponieważ oferują one konkretne, łatwe do wdrożenia doświadczenia, które uatrakcyjnią lekcje i zwiększą zaangażowanie uczniów. Odpowiadają one na potrzebę praktycznego nauczania fizyki i przyrody z wykorzystaniem metody badawczej i codziennych materiałów.
  • W10: Umiejętność czytania krajobrazu podstawą rozumienia przestrzeni geograficznej – prof. UAM Sylwia Bródka, dr Małgorzata Cichoń, prof. UAM Iwona Piotrowska – sesja I
    Krajobraz obejmuje fragment powierzchni Ziemi, który posiada naturalne granice, różni się jakościowo od otoczenia oraz charakteryzuje się wewnętrzną spójnością elementów i zjawisk przyrodniczych z uwzględnieniem działalności człowieka oraz jej efektów. Przyjmuje się, że krajobraz posiada określoną fizjonomię, jest systemem dynamicznym i podlega ewolucji. Każdy typ krajobrazu jest kształtowany przez procesy naturalne (np. czynniki rzeźbotwórcze, takie jak lądolód lub woda), które dopełnia wpływ człowieka.
    Kształcenie geograficzne umożliwia poznanie krajobrazów oraz ich walorów przyrodniczych i kulturowych, które są celem ochrony oraz przedmiotem oddziaływań antropogenicznych. Ważnym aspektem jest umiejętność czytania krajobrazu, czyli obserwowania elementów przestrzeni geograficznej, odbierania informacji widocznych na znakach umieszczanych w tej przestrzeni, ich zapamiętywania i odtwarzania w pamięci. Czytanie krajobrazu może być wykorzystywane w edukacji (geograficznej, historycznej, przyrodniczej), planowaniu przestrzennym, ochronie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, a także w turystyce krajoznawczej. Efektem takiego podejścia jest kształcenie myślenia geoprzestrzennego, umiejętność identyfikacji i kwantyfikacji zjawisk przyrodniczych i społeczno-gospodarczych, a także monitorowanie aktualnego stanu krajobrazu oraz zachodzących w nim przemian. Szczególnym przykładem łączenia wiedzy o krajobrazie z jej zastosowaniem w zarządzaniu przestrzenią geograficzną jest audyt krajobrazowy. Celem audytu jest nie tylko rozpoznanie i ochrona najcenniejszych krajobrazów ale również podnoszenie świadomości społecznej oraz wspieranie lokalnych inicjatyw służących poprawie jakości krajobrazu.
    Podczas warsztatów uczestnicy: ● poznają na czym polega czytanie krajobrazu; ● określą jakie procesy przyrodnicze kształtują wybrane krajobrazy; ● zbadają na podstawie map i obserwacji terenowej stopień naturalnego zagrożenia krajobrazu np. w wyniku powodzi; ● przeanalizują wpływ różnych kierunków zagospodarowania terenu przez człowieka na wartości krajobrazów najcenniejszych (tzw. krajobrazów priorytetowych).
  • W11: Otwarta geoinformacja w praktyce – jak korzystać z Geoportalu w nauczaniu geografii i przyrody” – dr Maciej Markowski i sesja I, II, III i IV
    „Warsztat poświęcony jest praktycznemu wykorzystaniu Geoportalu – krajowej platformy informacji przestrzennej, która umożliwia dostęp do różnorodnych danych geograficznych i środowiskowych. Uczestnicy poznają możliwości zastosowania Geoportalu w edukacji, dowiedzą się, jak korzystać z jego zasobów podczas zajęć lekcyjnych, projektów terenowych oraz inicjatyw szkolnych związanych z geografią i ochroną środowiska.
    W pierwszej części warsztatu uczestnicy zapoznają się z funkcjami i strukturą serwisu Geoportal.gov.pl, nauczą się wyszukiwać i przeglądać dane przestrzenne – takie jak ortofotomapy, dane ewidencyjne, modele terenu, warstwy środowiskowe czy BDOT10k. Omówione zostaną również narzędzia pomiarowe, analityczne i kompozycyjne, które pozwalają tworzyć własne mapy tematyczne i zobrazowania obiektów przestrzennych.
    W dalszej części uczestnicy poznają możliwość łączenia Geoportalu z innymi serwisami mapowymi za pomocą usług WMS, co pozwala na równoczesne korzystanie z danych pochodzących z różnych źródeł (np. Bank Danych o Lasach, GIOŚ).
    Na zakończenie uczestnicy poznają przykłady wykorzystania Geoportalu w pracy dydaktycznej – od prostych ćwiczeń kartograficznych po projekty uczniowskie i analizy przestrzenne w środowisku lokalnym. Wszystkie działania będą wykonywane samodzielnie, co pozwoli nauczycielom w pełni zrozumieć funkcjonalność narzędzia i łatwo przenieść zdobytą wiedzę na grunt szkolnej praktyki.”
  • W12: Google Earth jako narzędzie do tworzenia zasobów edukacyjnych – Małgorzata Witecka – sesja I i III
    Współczesna edukacja wymaga od nauczyciela otwartości na innowacyjne rozwiązania i umiejętności wykorzystywania technologii w procesie dydaktycznym. Jednym z narzędzi, które doskonale wspiera te działania, jest Google Earth Pro. Dzięki temu narzędziu można tworzyć mapy cyfrowe z autorskimi warstwami, które mogą angażować uczniów i pozwalają na głębsze zrozumienie zjawisk przyrodniczych. W sieci dostępnych jest wiele danych z zakresu geografii fizycznej, społecznej i gospodarczej, które mogą zostać zaprezentowane na mapach cyfrowych.
    Podczas warsztatów uczestnicy poznają praktyczne zastosowania Google Earth w edukacji. Nauczą się, jak tworzyć własne zasoby, które mogą być wykorzystane na lekcjach stacjonarnych, w pracy indywidualnej i grupowej, a także w projektach edukacyjnych. Jednym z elementów zajęć będzie przygotowanie warstwy z klimatogramami, ilustrującej zmiany klimatyczne w wybranym regionie świata oraz forma zapisu danych umożliwiająca przechowywanie ich w chmurze i wykorzystanie ponownie.
  • W13: Ocenianie wewnątrzszkolne jako praktyki wspierające proces uczenia się i nauczania – prof. UAM Sylwia Jaskulska – sesja I i II
    Warsztat ma na celu przybliżenie nowoczesnych koncepcji i narzędzi oceniania wewnątrzszkolnego jako skutecznej strategii wspierania procesu uczenia się i nauczania, zgodnie z konstruktywistycznym modelem edukacji. Uczestnicy zapoznają się z ideą oceniania kształtującego oraz sposobami takiego projektowania oceniania, aby stawało się ono integralną częścią procesu uczenia się, a nie jedynie narzędziem selekcji czy kontroli osiągnięć uczniów. Treści warsztatowe osadzone są w aktualnych zapisach prawa oświatowego i uwzględniają dominujace w Polsce praktyki oceniania, wskazując zarówno ich ograniczenia, jak i obszary możliwej zmiany. Uczestnicy otrzymają propozycje praktycznych i realistycznych rozwiązań, które mogą być wdrażane w szkolnej codzienności bez konieczności rewolucyjnych zmian systemowych.
  • W14: Uczenie się na błędach – jak wykorzystać błędy w procesie edukacyjnym – Dorota Kujawa-Weinke – sesja I
    Warsztat poświęcony rozwijaniu postawy otwartości na błędy jako naturalny i potrzebny element uczenia się. Uczestnicy poznają strategie wspierające uczniów w refleksji nad błędami, analizie przyczyn oraz w przekształcaniu ich w źródło wiedzy i rozwoju. Celem jest budowanie kultury, w której błąd staje się okazją do uczenia się, a nie powodem do oceniania.
  • W15: Odlecimy razem w kosmos! – Centrum Chemii w Małej Skali – Dominika Strutyńska, Piotr Wróblewski, Łukasz Sporny – sesja I, II i III
    Zajęcia warsztatowe odlecimy razem w kosmos kierowane są do wszystkich Nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. W pierwszej części własnoręcznie zbadają Państwo palność różnych paliw (np. wodoru, acetylenu, butanu) – oczywiście w technice „małej skali”. Następnie postaramy się przeprowadzić start mini-rakiety z „kosmodromu Morasko”. Czy uda nam się opuścić ziemską atmosferę, czy raczej ocenimy, że „chyba my jesteśmy z kosmosu”? Zobaczymy… Zapraszamy wszystkich bardzo serdecznie.
  • W16: Lekcja doświadczalna: fotosynteza. Jak dociekanie naukowe pomaga zrozumieć procesy – Joanna Lilpop – sesja I, II i III
    Dociekanie naukowe to intencjonalny proces obserwacji wynikającej z ciekawości, formułowania pytań, poszukiwania informacji i badania. Jest naturalnym sposobem poznawania otaczającego świata zarówno przez dziecko, jak i dorosłego, zarówno przez laika, jak i naukowca. Na warsztacie poznamy kilka sprawdzonych sposobów na obserwację i badanie procesu fotosyntezy, a zarazem przyjrzymy się warsztatowi pracy nauczyciela wspierającego proces dociekania uczniów. Wybieramy fotosyntezę, ponieważ jest procesem biochemicznym utrzymującym funkcjonowanie ziemskiego ekosystemu. Zastanowimy się zatem jak wprowadzić uczniów w jego pogłębione rozumienie.
  • W17: Wprowadzenie do spektroskopii IR – prof. Adam Huczyński – sesja II
    Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z podstawami fizycznymi spektroskopii w podczerwieni oraz praktyczne nauczanie interpretowania widm IR. Ponadto pokazanie obsługi baz widm i ich wykorzystania w pracy nauczyciela.
  • W18: Jak pokazać to, czego nie widać? Doświadczenia z promieniotwórczości w praktyce szkolnej – prof. UAM Błażej Gierczyk, prof. UAM Maciej Zalas – sesja II
    Eksperyment stanowi zawsze cenne uzupełnienie i urozmaicenie lekcji oraz niezbędny element zajęć pozalekcyjnych, prowadzonych w ramach kół przedmiotowych czy lokalnych festiwali naukowych. Ilustracja zagadnień dotyczących promieniowania jonizującego i promieniotwórczości bywa jednak pewnym wyzwaniem, ponieważ dostępność „radioaktywnych” pomocy naukowych jest ograniczona.
    Podczas warsztatów zaproponujemy kilka prostych doświadczeń poświęconych promieniotwórczości, możliwych do przeprowadzenia w warunkach szkolnych przy użyciu łatwo dostępnych materiałów. Mogą one stanowić interesujące uzupełnienie zajęć z chemii lub fizyki.
  • W19: Chemiczne śledztwo – od dowodów, przez eksperymenty, po wyrok – Iwona Biel – sesja II i IV
    Warsztaty przeniosą uczestników do dawnego Podgórza – dziś jednej z dzielnic Krakowa, a niegdyś samodzielnego miasta z własnym ratuszem, burmistrzem i… sekretami. To właśnie tutaj, według legend, miał ukrywać się alchemik – dr Alojzy Męcki. Nocami po bocznych uliczkach krążyli krakowscy rzezimieszkowie, a w mieszkaniach powstawały zaszyfrowane listy przypominające współczesne notatki szpiegów. Czy w tych opowieściach kryje się tylko ziarno prawdy, czy może znacznie więcej?
    Podczas zajęć uczestnicy wcielą się w rolę chemików-detektywów. Pracując z próbkami, śladami i nieznanymi substancjami, krok po kroku będą odkrywać tajemnicę Alchemika z Podgórza. W programie znajdą się proste, efektowne doświadczenia chemiczne oraz elementy pracy z materiałem „dowodowym”. To śledztwo pełne barw, zapachów i chemicznych zaskoczeń, które może stać się inspiracją do zajęć detektywistycznych z uczniami.
  • W20: Modelowanie w naukach przyrodniczych – spojrzenie dydaktyczne – prof. UAM Eliza Rybska – sesja II i III
    Warsztaty składać się będą z części teoretycznej oraz praktycznej. Podczas części teoretycznej uczestnicy warsztatów poznają modelowanie jako jedną z praktyk naukowych, poznają również różnicę pomiędzy używaniem modeli a modelowaniem, czy różnymi typami modeli (mentalne, wizualne, fizyczne itd.). Zastanowią się nad tym, dlaczego uczniowie mają trudności z modelami i modelowaniem. W części praktycznej uczestnicy warsztatów sami skonstruują modele i będą uczestniczyć w cyklu modelowania, który zakłada iteracyjność procesów konstruowania, testowania, refleksji i modyfikacji skonstruowanych modeli.
    Cele warsztatów obejmują: Zrozumienie, czym są modele i modelowanie w naukach przyrodniczych. Doświadczenie procesu tworzenia i modyfikowania modeli. Refleksja nad rolą modeli i modelowania w uczeniu się i nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. Doświadczenie procesu tworzenia i modyfikowania modeli. Refleksja nad rolą modeli i modelowania w uczeniu się i nauczaniu przedmiotów przyrodniczych.
  • W21: Przyłapani pod mikroskopem! – dr Jakub Sypniewski – sesja II i IV
    Szybko, tanio, łatwo – ten sposób przygotowania materiałów do lekcji należy do najbardziej pożądanych w świecie nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Weź udział w zajęciach tworzenia nietrwałych preparatów mikroskopowych i prowadzenia obserwacji z uczniami. Uczestnicy wykonają własne preparaty z różnych roślin, obejrzą drobne skorupiaki, a nawet zajrzą w świat przyrody nieożywionej. Jeżeli Twój problem w szkole jest taki, że przespaliście kilka ostatnich reform i wciąż nie macie mikroskopów – zajęcia zmotywują Cię do zachęcenia dyrekcji do ich zakupu. Wszyscy uczestnicy otrzymają praktyczne materiały do wykorzystania na lekcjach. Mile widziani nowicjusze w mikroskopowaniu!
  • W22: Czujniki cyfrowe w nowej podstawie programowej fizyki – Tomasz Sobiepan – sesja II
    Nowa podstawa programowa fizyki dla szkół podstawowych jest nowoczesna, pełna doświadczalnego odkrywania przez uczniów praw fizyki i wskazuje na konieczność wykorzystania między innymi technologii informacyjno-komunikacyjnych. Jednym z rodzajów pomocy dydaktycznych będą więc cyfrowe czujniki pomiarowe, w które wyposażona jest coraz większa liczba szkół, a dzięki funduszom unijnym ta liczba znacznie wzrośnie. Warsztat poświęcony będzie metodyce wykorzystania takich czujników na lekcji. Pokażemy, jak rozpocząć z nimi pracę w klasie, kiedy i jak ich używać, a kiedy nie. Jak zwykle, warsztat pełen będzie doświadczeń z fizyki, wykonywanych kolejno przez jego uczestników.
  • W23: Odkrywamy glebę, czyli praktyczne narzędzia wspomagające naukę o glebach – prof. UAM Karolina Lewińska – sesja II
    W ramach warsztatów zapoznamy Państwa z dwoma narzędziami wspomagających nauczanie o glebie, oraz nowymi materiałami, które powstały po to, by przybliżyć glebę i jej znaczenie dla całej ludzkości. Pierwsze z narzędzi, LOESS Soil Map, jest narzędziem partycypacji społecznej, w którym każdy z uczestników może wskazać lokalnie występujące problemy dotyczące degradacji gleby, od przesuszenia gleb po utratę różnorodności biologicznej. Drugie z narzędzi, LOESS AR tool, wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość i w bardzo intuicyjny sposób wprowadza użytkownika w świat gleb, omawiając podstawowe zagadnienia w przystępny sposób. Przetestujemy je w praktyce i w terenie! Do warsztatów potrzebne będą smartfony z dostępem do Internetu.
  • W24: Obieg wody w przyrodzie – Małgorzata Cichoń, Alicja Dudzińska, Aleksandra Jakubowska, Klaudia Mruk, Joanna Rogozińska – sesja II
    Warsztaty adresowane są do Nauczycieli wszystkich przedmiotów przyrodniczych. Podczas warsztatów uczestnicy poznają proste doświadczenia związane z procesami obiegu wody w przyrodzie. Zajmiemy się parowaniem, spływem powierzchniowym, infiltracją i retencją wody. Podczas warsztatów wykorzystamy IBSE (Inquiry-Based Science Education), czyli strategię kształcenia polegającą na uczeniu się przez odkrywanie, które zbliża naukę do rzeczywistego procesu naukowego, angażując uczestników w zadawanie pytań, formułowanie hipotez, przeprowadzanie badań i wyciąganie wniosków.
  • W25: Kryteria sukcesu – jak tworzyć i wykorzystywać je w codziennej pracy – Dorota Kujawa-Weinke – sesja II
    Podczas warsztatu uczestnicy nauczą się, jak wspólnie z uczniami formułować czytelne i motywujące kryteria sukcesu, które pomagają zrozumieć, czego i po co się uczymy. Praktyczne ćwiczenia pokażą, jak kryteria wspierają samoocenę, informację zwrotną i świadome uczenie się.
  • W26: Maria Skłodowska-Curie – inspiracje STEAM – dr Małgorzata Bartoszewicz, dr Grzegorz Krzyśko – sesja III
    Podczas warsztatów nauczyciele zapoznają się z propozycjami pracy metodą STEAM – od edukacji wczesnoszkolnej po szkołę ponadpodstawową. Tematem spotkania będzie postać Marii Skłodowskiej-Curie, jednej z najważniejszych osób w historii nauki. Jej odkrycia w dziedzinie fizyki i chemii, dwie Nagrody Nobla oraz zaangażowanie w walkę o prawa kobiet uczyniły ją ikoną XX wieku i inspiracją dla kolejnych pokoleń.
  • W27: Biologiczne CSI, czyli kto ukradł klucz do energii? – Joanna Gadomska – sesja III i IV
    Warsztaty dla nauczycieli biologii, którzy lubią łączyć naukę z nutką tajemnicy, a anatomię człowieka i genetykę w angażujące lekcje biologii. Uczestnicy wcielą się w rolę zespołu biologów śledczych z CSI, którzy spróbują rozwiązać tajemniczą sprawę… W szkolnym laboratorium biologicznym doszło do kradzieży. Zaginął klucz do tajemniczej szafy, w której biolożka przechowuje swój sekretny Napój Nauczycielskiej Mocy, miksturę, która dodaje sił nawet po siedmiu lekcjach i pięciogodzinnej radzie pedagogicznej tego samego dnia. Podejrzanych jest pięciu i każdy miał motyw, ale tylko jeden z nich mógł zdobyć się na ten czyn. A jeżeli klucz zostanie odnaleziony i szafka zostanie otwarta, będzie można spróbować tajemniczego napoju biolożki.
  • W28: Czy da się uczyć przedmiotów przyrodniczych interdyscyplinarnie? – dr Magdalena Jarzębowska – sesja IV
    W szkolnej rzeczywistości biologia, chemia, fizyka i geografia często funkcjonują obok siebie – każdy przedmiot w swoim podręczniku, każda lekcja w swoim dziale. A przecież przyroda nie zna takich granic! Zjawiska, które omawiamy na lekcjach, są ze sobą powiązane – jedno wynika z drugiego, a prawdziwe zrozumienie świata wymaga spojrzenia z różnych perspektyw. To zakłada m.in nowa PP z przyrody. Podczas warsztatu zastanowimy się, jak łączyć dyscypliny przyrodnicze wokół wspólnych tematów i jak pokazywać uczniom, że świat biologii, chemii czy geografii to nie osobne wyspy, ale elementy jednej całości. Żebyśmy wspólnie zobaczyli, że interdyscyplinarność nie jest kolejnym obowiązkiem, ale szansą na ciekawsze uczenie się.
  • W29: Łańcuch pokarmowy i inne pomysły na lekcje z długopisami 3D – Anna Grzybowska , Justyna Kamińska OEIiZK – sesja III i IV
    Podczas warsztatu podzielimy się pomysłami na praktyczne i kreatywne wykorzystanie długopisów 3D w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. Pokażemy, jak je obsługiwać oraz przekażemy techniczne wskazówki, które ułatwią ich stosowanie. Przede wszystkim jednak przedstawimy pomysły na wykorzystanie długopisów 3D na konkretnych lekcjach przyrody i geografii.
  • W30: Globusowe wariacje – dr Jakub Sypniewski, dr Rafał Magulski – sesja III
    Globus – klasyk wśród pomocy dydaktycznych. Choć podstawy programowe zmieniają się co kilka lat, on wciąż pozostaje niezastąpiony w nauczaniu geografii i przyrody. Podczas warsztatu pokażemy, że globus to nie tylko statyczna kula w klasie, ale punkt wyjścia do twórczych doświadczeń i zabaw badawczych. Sięgniemy po różne rodzaje globusów, zbudujemy własny model oświetlenia Ziemi w ciągu roku, a także przeprowadzimy obserwacje, które można z łatwością przenieść na grunt szkolny. Czeka nas solidna dawka praktyki, pomysłów i inspiracji STEAM, które pozwolą odświeżyć spojrzenie na „starego, dobrego” globusa!
  • W31: Czujniki cyfrowe w nowych podstawach programowych różnych przedmiotów przyrodniczych – Tomasz Sobiepan – sesja III i IV
    Nowe podstawy programowy przedmiotów przyrodniczych dla szkół podstawowych są nowoczesne, pełne doświadczalnego odkrywania przez uczniów praw przyrody i wskazują na konieczność wykorzystania między innymi technologii informacyjno-komunikacyjnych i metodyki STEM. Jednym z rodzajów pomocy dydaktycznych będą więc cyfrowe czujniki pomiarowe, w które wyposażona jest coraz większa liczba szkół, a dzięki funduszom unijnym ta liczba znacznie wzrośnie. Warsztat poświęcony będzie metodyce wykorzystania takich czujników na lekcji. Pokażemy, jak rozpocząć z nimi pracę w klasie, kiedy i jak ich używać, a kiedy nie. Jak zwykle, warsztat pełen będzie doświadczeń z fizyki, chemii, biologii, geografii i przyrody, wykonywanych kolejno przez jego uczestników.
  • W32: Motywacja – jak ją budować i podtrzymywać w procesie uczenia się – Dorota Kujawa-Weinke – sesja III
    Warsztat koncentruje się na zrozumieniu mechanizmów motywacji  i sposobach jej wzmacniania wśród uczniów. Uczestnicy poznają praktyczne metody oparte na autonomii, poczuciu kompetencji i sensu. Wspólnie zastanowią się, jak tworzyć środowisko edukacyjne, które wspiera zaangażowanie, ciekawość i samodzielność w uczeniu się.
  • W33: Ten sam eksperyment dla Biologa, Przyrodnika i Chemika. Czy to możliwe? Tak! Przyjdź i sam zobacz – dr Joanna Kurek – sesja III
    Podczas warsztatów zostaną zaprezentowane doświadczenia, które można wykorzystać zarówno podczas lekcji biologii, przyrody czy chemii. Będą też przedstawione zagadnienia z jakimi są one związane. Są to doświadczenia nie prezentowane w podręcznikach, a pokazujące różne zjawiska w prosty i łatwy do przeprowadzenia, na lekcji czy podczas kółka zainteresowań, sposób. Celem warsztatów jest pokazanie, że na lekcjach można zrealizować eksperymenty nowe, ciekawe, kolorowe, proste, nie czasochłonne i co więcej ekonomiczne, a wyjaśniające różne zjawiska i reakcje zachodzące w przyrodzie. Zostaną one dostosowane do wiedzy i możliwości uczniów zarówno tych ze szkół podstawowych jak i ponadpodstawowych. Pokazane będą między innymi doświadczenia dotyczące lipidów, barwników czy porostów, lecz nie tylko. Na koniec każdy z uczestników otrzyma zestaw tych doświadczeń z dokładnym opisem w wersji papierowej.
  • W34: ePrzyrodnicy RAZEM – Dominika Strutyńska, Piotr Wróblewski, Łukasz Sporny Centrum Chemii w Małej Skali – sesja IV
    W XXI wieku w polskich szkołach jest więcej drukarek 3d, komputerów i ekranów interaktywnych niż środków do mycia rąk, papieru toaletowego czy zużywalnych materiałów do prowadzenia obserwacji oraz doświadczeń. Podczas zajęć warsztatowych wspólnie z uczestnikami przetestujemy darmowe aplikacje dostępne na smartfony (głównie android) oraz narzędzia cyfrowe, które wspierają przyrodnika w szkolnej pracy (a nie ZASTĘPUJĄ RZECZYWISTE DZIAŁANIA!). Zapraszamy jak zawsze, wszystkich przyrodników.

Postery

W czasie konferencji będzie możliwość prezentacji posterów formatu A1 oraz podzielenia się swoją wiedzą z innymi. Jedna osoba może przedstawić jeden poster. Aby zgłosić poster prosimy przesłać abstrakt zgodnie z podaną formatką na adres urszula.komarnicka@psnpp.org.pl (dr hab. Urszula Komarnicka) do początku marca 2026 r.

Wzór formatki abstraktu – kliknij, żeby otworzyć

Zapisy i ceny

Członkowie PSNPP:

  • rejestracja do 20.12.2025 r. – 700 zł
  • rejestracja od 21.12.2025 r. do 05.01.2026 r. – 800 zł
  • rejestracja od 06.01.2026 r. do 31.01.2026 r. – 850 zł
  • rejestracja od 01.02.2026 r. do 28.02.2026 r. – 900 zł

Pozostali Uczestnicy:

  • rejestracja do 20.12.2025 r. – 800 zł
  • rejestracja od 21.12.2025 r. do 05.01.2026 r. – 900 zł
  • rejestracja od 06.01.2026 r. do 31.01.2026 r. – 950 zł
  • rejestracja od 01.02.2026 r. do 28.02.2026 r. – 1000 zł

ceny końcowe zawierają – pełne uczestnictwo w zjeździe, wyżywienie wymienione w programie, uczestnictwo w atrakcjach, certyfikat

ceny końcowe nie zawierają – kosztów dojazdu i powrotu, noclegów

Czy wiesz, że szkoła może pokryć Twój udział w konferencji? Przygotowaliśmy częściowo wypełniony wniosek do dyrekcji – wystarczy kliknąć napis – pobierz wniosek

Rejestrację uważa się za wiążącą dopiero po dokonaniu opłaty.

Miejsce konferencji

Wydział Chemii UAM, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 8, Poznań 61-614

Noclegi

Noclegi i dojazd zarówno w wyborze oraz w kwestii finansowej leży po stronie Uczestnika. Zachęcamy, aby wybrać według własnych preferencji miejsce noclegu korzystając np. z www.booking.com – na stronie booking (i podobnych) można znaleźć różne promocje, ciekawe oferty i poznać bieżącą dostępność miejsc noclegowych w Poznaniu. PSNPP nie pośredniczy w organizacji noclegu.

Komitet Organizacyjny

Pracownicy Wydziału Chemii UAM w Poznaniu: prof. dr hab. Renata Jastrząb, dr Małgorzata Bartoszewicz, dr Grzegorz Krzyśko, mgr Łukasz Steczko, mgr Kamil Cieślak, Członkowie Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych oraz zespół Centrum Chemii w Małej Skali.

Poznań i Wydział Chemii UAM - praktyczne informacje

⬅️ elektroniczny przewodnik turysty po Poznaniu

⬅️ wirtualny spacer po Poznaniu

⬅️ o UAM słów kilka, nie tylko po Polsku

Kontakt z organizatorami

Zapraszamy Państwa do kontaktu! Jeśli nie udzieliliśmy odpowiedzi na pytania poprosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.

Polskie Stowarzyszenie
Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych

ul. Gronostajowa 2,
30-387 KRAKÓW, POLSKA

tel. +48 12 686 25 87, +48504176626

KRS 0000212202, NIP 5261746847, REGON 01064060200000
Email: psnpp@psnpp.org.pl

W sprawach związanych z płatnościami, fakturami i rejestracją prosimy o kontakt pod adresem michal.plotek@psnpp.org.pl

Nr konta bankowego: 95 1140 2004 0000 3102 7935 5791

 

Spotkajmy się w Poznaniu! 

Z wyrazami szacunku

dr Karol Dudek-Różycki przewodniczący PSNPP

Współorganizatorzy

Wydział Chemii UAM

Centrum Chemii w Małej Skali