Stacjonarna, jubileuszowa konferencja Nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w Krakowie

24-26 marca 2023 r. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych zaprasza wszystkich aktywnych Nauczycieli na 30 jubileuszowy zjazd! Wydarzenie pełne będzie aktywności związanych z metodyką nauczania, nowościami w dydaktyce, praktycznymi radami, planowaniem i wykonywaniem doświadczeń. Całość dopełni piękno Krakowa i dodatkowe  atrakcje “okołonaukowe”.

Program konferencji

Organizatorzy zastrzegają możliwość zmian w planie. Z pewnością nie zmieni się godzina rozpoczęcia oraz zakończenia jubileuszowego zjazdu.

Prowadzący

Sylwetki Prowadzących

Warsztaty i postery

I sesja warsztatowa (sobota 15:00 - 16:00)

  1. Jak zrobić „coś z niczego”? – Łukasz Surma – Jak zrobić „coś z niczego”, a potem wykorzystać podczas lekcji? – pokazy chemiczno-fizyczne, z elementami warsztatowymi, które mogą wnieść w Twoje zajęcia powiew świeżości i rozbudzą ciekawość uczniów.
  2. Zamienione w kamień – dr Anna Zubek – Warsztaty edukacyjno-sensoryczne o powstawaniu skamieniałości pozwalają w przyjemny i przystępny sposób poznawać historię Ziemi. Uczestnicy wykonają własnoręcznie repliki autentycznych skamieniałości z ekspozycji Centrum Edukacji Przyrodniczej i przeprowadzą symulację procesu fosylizacji – powstawania skamieniałości. Na warsztatach nie zabraknie prawdziwych okazów roślin i zwierząt sprzed milionów lat, a wykonane samodzielnie repliki uczestnicy zabierają do domu.
  3. Doświadczenia w procesie nauczania biologii – dr Kinga Wierzbicka – Podczas warsztatów uczestnicy wykonają doświadczania biologiczne, m.in. przeprowadzą osmozę w komórkach marchewki, zbadają aktywności katalazy w bulwie ziemniaka. Nie zabraknie również doświadczeń z Podstawy Programowej dotyczących „Organizmu człowieka” (np. badanie właściwości kości, wykrywanie obecności wybranych składników pokarmowych w produktach spożywczych).
  4. Poczuj się jak w przyszłości… Laboratoriach przyszłości – Dawid Łasiński – warsztaty Pana Belfra – nauczyciela z “internetów” to spotkanie z nowoczesną technologią, użyteczną Nauczycielom. Całość doprawi program Laboratoria Przyszłości! Jeśli interesujesz się TIKiem, czujesz się SMART oraz szukasz inspiracji na wykorzystanie narzędzi cyfrowych – te warsztaty są dla Ciebie!
  5. Duma Cię rozpiera, koleżance imponujesz, gdy własnoręczne pomoce z geografii przygotowujesz! – Jakub Sypniewski – Modele stosowane w nauczaniu-uczeniu się geografii to trójwymiarowe pomoce dydaktyczne przedstawiające niektóre elementy rzeczywistości w uproszczeniu i zmniejszeniu (Piskorz 1997). Wśród nich oczywistym jest globus – podstawowy model stosowany na lekcjach geografii. W czasie warsztatu uczestnicy wykonają własnoręcznie foremne globusy, które stanowią alternatywę dla połamanych plastikowych kul ziemskich turlających się po szkolnych korytarzach. Nie zabraknie także pomysłu na skonstruowanie modelu, który z powodzeniem wykorzystany zostanie na lekcjach dotyczących rozmieszczenia ludności. Zatem będzie fizycznie i społeczno-ekonomicznie!
  6. Portal edukator.pl i jego możliwości – Bogdan Wróbel i Dorota Klamka – czy znasz stronę edukator.pl? Podczas warsztatów Nauczyciele zostaną zapoznani z funkcjonalnościami portalu i propozycjami jego użycia w sytuacjach typowych i niestandardowych.

II sesja warsztatowa (sobota 16:10 - 17:10)

  1. Woda – substancja czy mieszanina? – Piotr Wróblewski, Łukasz Sporny – Mówi się, że woda jest wyjątkową substancją. Czy zawsze to określenie jest właściwe? Dlaczego cząsteczka wody jest wyjątkowa? Takie i inne pytania padną podczas warsztatów. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych przyrodników na zajęcia, których celem jest własnoręczne przeprowadzenie doświadczeń w technice “małej skali”. Dołożymy wszelkich starań, żeby zaproponować Państwu serię szkolnych doświadczeń z rozMAChem związanych z tematyką wody.
  2. Wpływ człowieka na stan jakości środowiska przyrodniczego – Michał Zatorski – Uczestnicy warsztatów zostaną zapoznani z teoretycznymi zasadami ekorozwoju oraz przeprowadzą doświadczenia dotyczące zanieczyszczenia gleby, wód i powietrza, które mogą wykorzystać na lekcjach geografii. Zaprezentowany zostanie także film z Dni Edukacji Ekologicznych, które odbyły się w Szkole Podstawowej nr 4 w Krakowie w roku szkolnym 2021-2022.
  3. Zagrajmy razem. Misja Mars – wyzwania i rozwiązania – Justyna Kamińska, Elżbieta Kawecka, Dariusz Brzuska – Podczas warsztatu zagramy w bezpłatną grę edukacyjną “Kolonizacja Marsa – wyzwania i rozwiązania”, opracowaną w międzynarodowym projekcie Future Space (https://futurespaceproject.eu/). Uczestnicy zmierzą się z zadaniami i trudnościami związanymi z wyprawą na Marsa. Dowiedzą się, jak samodzielnie przygotować akcesoria potrzebne do przeprowadzenia tej gry z uczniami.
  4. Jak rozbudzić wśród uczniów zainteresowanie do chemii? – dr Anna Opalska – W trakcie warsztatów przedstawione zostaną sposoby na zainteresowanie uczniów chemią. Zaprezentowane zostaną przykłady projektów uczniowskich, scenariuszy lekcji chemii, które mają na celu uświadomienie podopiecznym znaczenia chemii w życiu człowieka oraz faktu, że chemia oscyluje wokół życia codziennego i może być źródłem pozytywnych emocji.
    Jak sporządzić przepis na mydło? Dlaczego mydło myje? Co wspólnego ma mózg z niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi? Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami? – na te i inne pytania odpowiemy.
  5. Ocenianie kształtujące – zapraszamy osoby początkujące! – Jakub Sypniewski – Obok oceniania sumującego (którego głównym zadaniem jest udzielenie informacji o poziomie nauczania, który osiągnął uczeń) coraz częściej w szkołach funkcjonującym modelem staje się ocenianie kształtujące. Polega ono na pozyskiwaniu w informacji, które pozwalają rozpoznać, jak przebiega proces nauczania. Ma ono funkcję wspierającą rozwój ucznia, który dzięki udzielaniu informacji zwrotnych, jest stale monitorowany. W czasie warsztatów nauczyciele poznają podstawowe elementy nauczania oceniającego oraz zdobędą praktyczne umiejętności udzielania informacji zwrotnej uczniom. Uczestniczki i uczestnicy poznają także możliwości wykorzystania Multimedialnych Pracowni Przedmiotowych firmy Learnetic w pracy z ocenianiem kształtującym.
  6. „Jak nie „zabić” człowieka? Czyli o nauce anatomii (i nie tylko) ciekawie i bez stresu.” – dr Magdalena Jarzębowska – Codziennie jesteśmy atakowani ogromną ilością informacji. Znacznie większą niż nasz mózg wpuści do świadomości. Jako nauczyciele chcielibyśmy, żeby wiedza z lekcji (np. biologii) miała szanse na przejście tej bramki i została utrwalona w pamięci. Pytanie jak to zrobić? Na warsztatach przedstawię Państwu moje sposoby na kreatywne i angażujące omawianie treści podstawy programowej, które staram się opierać na osiągnięciach neurodydaktyki. Od strony merytorycznej poruszę głównie zagadnienia z programu 7 klasy szkoły podstawowej.

III sesja warsztatowa (sobota 17:15 - 18:15)

  1. Elektrochemia w małej skali – Piotr Wróblewski, Łukasz Sporny – warsztaty z wybranych doświadczeń szkolnych z zakresu elektrochemii w technice chemii w małej skali. Zapraszamy Nauczycieli ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Przeprowadzimy wspólnie szereg reakcji chemicznych wybranych metali i kwasów, sprawdzimy skład baterii “litowej” oraz przeprowadzimy elektrolizę z użyciem pipety Pasteura.
  2. Phyphox – laboratorium w smartfonie – dr Witold Zawadzki – Phyphox to aplikacja na smartfon, która dzięki wbudowanym w urządzenie czujnikom umożliwia przeprowadzanie prostych doświadczeń fizycznych. Podczas warsztatu zostaną zaprezentowane i omówione możliwości aplikacji. Uczestnicy samodzielnie wykonają kilka mniej lub bardziej skomplikowanych eksperymentów.
  3. WALCZ – GIŃ! WALCZ – ZWYCIĘŻAJ! O doborze naturalnym, drapieżnikach i patogenach słów kilka… – Alicja Wywrocka – Podczas warsztatów będziesz mógł wcielić się w ziębę Darwina, wirusa lub limfocyta opracowując taktykę przetrwania. Poznasz proste gry, które łatwo i obrazowo przedstawią zasadę doboru naturalnego, a także działania podstawowych komórek układu limfatycznego. Dowiesz się jak wykorzystać druk 3D aby przedstawić adaptacje zwierząt związane ze sposobem ich życia.
  4. By złapali bakcyla! – Anna Żertka Jak włamać się do uczniowskich mózgów i zaszczepić w nich miłość do przedmiotów przyrodniczych? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć wspólnie podczas warsztatów. Podczas spotkania Uczestnicy poznają sprawdzone metody na ożywienie uczniowskich notatek, zagłębią się w tajniki sketchnotingu i przekonają się, że eksperymentować może każdy.
  5. Wyczytane z kości – dr Anna Pankowska – Warsztaty antropologiczne obejmują krótki wstęp teoretyczny oraz pracę z materiałem kostnym ze zbioru naukowego Centrum Edukacji Przyrodniczej. Uczestnicy wcielą się w rolę detektywów, by na podstawie budowy szkieletu określać wiek, płeć, wzrost czy pochodzenie etniczne danej osoby. Dowiedzą się jak wygląda praca antropologa sądowego i fizycznego i sprawdzą, czy można ustalić przyczynę śmierci osoby, która zmarła w okresie średniowiecza.

Postery

W czasie konferencji będzie możliwość prezentacji posteru format A1 oraz podzielenia się swoją wiedzą z innymi. Jedna osoba może przedstawić jeden poster. Aby zaprezentować poster prosimy przesłać abstrakt zgodnie z podaną formatką na adres elzbieta.kawecka@psnpp.org.pl do 10 marca 2023.

Wzór formatki abstraktu – kliknij, żeby otworzyć

Zapisy i ceny

Członkowie PSNPP:

  • rejestracja do 5.02.2023 r. – 450 zł
  • rejestracja od 6.02.2023 r. do 14.02.2023 r. – 500 zł
  • rejestracja od 15.02.2023 r. do 5.03.2023 r. – 550 zł
  • rejestracja od 6.03.2023 r. do 15.03.2023 r. – 650 zł

Pozostali Uczestnicy:

  • rejestracja do 14.02.2023 r. – 500 zł
  • rejestracja od 15.02.2023 r. do 5.03.2023 r. – 550 zł
  • rejestracja od 6.03.2023 r. do 15.03.2023 r. – 650 zł

ceny końcowe zawierają – pełne uczestnictwo w zjeździe, wyżywienie wymienione w programie, uczestnictwo w atrakcjach, certyfikat

ceny końcowe nie zawierają – kosztów dojazdu i powrotu, noclegów

Czy wiesz, że szkoła może pokryć Twój udział w konferencji? Przygotowaliśmy częściowo wypełniony wniosek do dyrekcji – wystarczy kliknąć napis – pobierz wniosek

Miejsce konferencji

Wydział Chemii UJ, ul. Gronostajowa 2, 30-387 Kraków

Noclegi i dojazd

Noclegi i dojazd zarówno w wyborze oraz w kwestii finansowej leży po stronie uczestnika, zachęcamy, aby wybrać według własnych preferencji miejsce noclegu korzystając np. z www.booking.com

Poniżej podajemy listę miejsc, gdzie można nocować korzystając ze zniżki PSNPP:

PSNPP nie pośredniczy w organizacji noclegu.

Miejsca w samym centrum Krakowa:

Miejsca bliżej Kampusu UJ:

  • Hotel Ruczaj https://ruczajhotel.pl

    – pokój jednoosobowy – 190 zł/noc

    – pokój dwuosobowy – 290 zł/noc

    (śniadanie i parking są wliczone w cenę pokoju)

  • Hotel Panorama hotel-panorama.pl
    – 210 PLN/ pokój jednoosobowy/ doba ze śniadaniem
    – 260 PLN/ pokój dwuosobowy/ doba ze śniadaniem
    – 320 PLN/ pokój trzyosobowy/ doba ze śniadaniem

Partnerzy edukacyjni

Wszystkie instutucje i firmy, dla których los edukacji jest ważny zapraszamy do współpracy. W tym miejscu umieścimy Państwa logo. Prosimy o kontakt mailowy.

Najczęściej zadawane pytania

Czy otrzymam certyfikat?

Po zapisaniu się i opłaceniu uczestnictwa prosimy pamiętać o prosimy o rejestrację swoich danych  do certyfikatu pod linkiem:

https://srs.mcdn.edu.pl/krakow/przyrodnicy-razem-w-krakowie-30-ty-jubileuszowy-zjazd-nauczycieli-przedmiotow-przyrodniczych-konferencja-dm/

Kontakt z organizatorami

Zapraszamy Państwa do kontaktu! Jeśli nie udzieliliśmy odpowiedzi na pytania poprosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.

Polskie Stowarzyszenie
Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych

ul. Gronostajowa 2,
30-387 KRAKÓW, POLSKA

tel. +48 12 686 25 87, +48504176626

KRS 0000212202, NIP 5261746847, REGON 01064060200000
Email: psnpp@psnpp.org.pl

Nr konta bankowego: 95 1140 2004 0000 3102 7935 5791

 

Spotkajmy się w Krakowie! 

Z wyrazami szacunku

dr Karol Dudek-Różycki przewodniczący PSNPP

Współorganizatorzy

Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie