Stacjonarna konferencja Nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w Krakowie

3-5 października 2025 r. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych zaprasza wszystkich aktywnych Nauczycieli na wyjątkowy 33. zjazd! Wydarzenie pełne będzie aktywności związanych z metodyką nauczania, nowościami w dydaktyce, praktycznymi radami, planowaniem i wykonywaniem doświadczeń. Całość dopełni piękno Krakowa w październiku i dodatkowe atrakcje „okołonaukowe”.

Program konferencji

Organizatorzy zastrzegają możliwość zmian w planie. Z pewnością nie zmieni się godzina rozpoczęcia oraz zakończenia zjazdu.

Prowadzący

Warsztaty i postery

I sesja warsztatowa (sobota 10:00 - max. 12:00)
II sesja warsztatowa (sobota 13:00 - max. 15:00)
III sesja warsztatowa (sobota 15:15 - max. 17:15)

  1. W1: KDR – kryminalny dramat rodzinny – Dominika Strutyńska, Piotr Wróblewski, Łukasz Sporny Centrum Chemii w Małej Skali
    Warsztaty adresowane są do Nauczycieli WSZYSTKICH PRZEDMIOTÓW PRZYRODNICZYCH. Bardzo potrzebujemy Państwa interdyscyplinarnej wiedzy, umiejętności, postaw i kompetencji z zakresu chemii, biologii, fizyki i geografii, ponieważ sprawa jest poważna! Drodzy Państwo, w pewnej prawdziwej polskiej rodzinie wydarzył się dramat, chociaż nic wcześniej na to nie wskazywało. Historię z pogranicza CSI (kryminalnych zagadek) i programu „trudne sprawy” próbuje rozwiązać pewien młody chłopiec, dysponujący tradycyjnym szkolnym „gierkowskim” wyposażeniem do przeprowadzania badań – mimo wszystko jest zdeterminowany i z Państwa wsparciem na pewno uda mu się rozwikłać zagadkę. Zapraszamy na wspólne doświadczenia (w technice małej skali), analizy biologiczne i chemiczne zgromadzonego materiału dowodowego, szarady z zastosowaniem TIK, dociekanie naukowe, elementy escape-roomu oraz co najważniejsze „na wspólną zabawę przyrodniczą”.
  2. W2: Analiza wód, czyli od pracy w terenie do analizy chromatograficznej – Beata Kultys
    Przedstawione zostaną narzędzia do pobierania próbek wody. Za pomocą prostych testów i pomiarów uczestnicy zbadają wybrane parametry próbek wody i ich zadaniem będzie rozpoznanie rodzaju próbki (można też przynieść własną wodę do badań). Następnie zostanie przeprowadzona analiza chromatograficzna wody za pomocą chromatografu gazowego ze spektrometrem mas oraz z wykorzystaniem techniki headspace. Na końcu trochę pracy przy komputerze, czyli interpretacja zarejestrowanego chromatogramu i widm masowych.
  3. W3: Zajęcia terenowe i przyrodnicze w najbliższym (lub trochę dalszym) otoczeniu szkoły – Anna Warzyńska
    Często na myśl o dobrej edukacji przyrodniczej przychodzą nam do głowy miejsca wyjątkowe, przyrodniczo bogate. A co gdybyśmy się wybrali w miejsca, które do niedawana były mocno eksploatowane i przekształcane przez człowieka? Co się dzieje w nich, gdy to użytkowanie ustaje, a przyroda bierze teren w swoje ręce? A może warto też zajrzeć w zakamarki wokół niedawno remontowanych ulic, placów, nieużytków, czy terenów porzuconych – czy tam też można wytropić przyrodę? Czy na tej bazie może powstać dobra i ciekawa lekcja o przyrodzie?
  4. W4: Powiedz przyrodzie „Tak, i…” – Łukasz Mędrzycki
    Impro w terenie! Podstawową zasadą w improwizacji teatralnej jest akceptacja i rozwijanie pomysłów partnerów scenicznych. Naszą sceną i partnerem jest otaczająca czasami kapryśna i nieprzewidywalna przyroda. Co zrobić, żeby zajęcia w terenie zadowoliły jak najwięcej uczestników i jak najlepiej wykorzystać w tym celu otoczenie szkoły lub wyjazdy?
  5. W5: Doświadczanie przyrody w praktyce – Magdalena Kuś
    Podczas warsztatu jego uczestnicy w praktyczny sposób poznają różne metody zachęcające dzieci do samodzielnego doświadczania przyrody i odkrywania jej znaczenia dla nich samych. Aktywności te oparte są o model ekologicznych stopni dojrzałości środowiskowej, u którego podstaw leży zachęcenie uczestników do cieszenia się z przebywania w przyrodzie. Uczestnicy wezmą udział w prostych aktywnościach, nie wymagających dużych nakładów finansowych, ale skutecznie budujących relacje między nimi a otaczającym światem. To niezbędny etap do tego, aby młody człowiek zauważył świat wokół siebie, zechciał mu się przyjrzeć, poznał głębiej i ostatecznie wziął za niego odpowiedzialność. Różnorodne ćwiczenia, do udziału w których zostaną zaproszeniu uczestnicy, rozbudzają w uczestnikach uważność i chęć bliższego poznania fascynującego świata tuż obok nas. Dzięki takiej metodzie warsztatowej uczestnicy od razu będą mogli przekonać się o skuteczności prezentowanych metod.
  6. W6: Odkryj Fizykę: Innowacyjne warsztaty STEAM Monika Kokosza
    Zapraszamy nauczycieli FIZYKI na niezwykłe warsztaty STEAM! Odkryjcie fascynujące krótkie zadania, które sprawdzą się podczas dni otwartych, pikników i festiwali nauki. Przekonajcie się, jak praktyczne przykłady STEAM mogą wzbogacić Wasze lekcje FIZYKI, a na zakończenie spróbujcie swoich sił w kreatywnym zadaniu konstruktorskim, które zainspiruje Waszych uczniów. Dołączcie do nas i wprowadźcie nową energię do swojej klasy!
  7. W7: Lekcje bez prądu – darmowe generatory gier edukacyjnych i kart pracy – Natalia Deptuła
    Podczas warsztatów uczestnicy poznają darmowe, intuicyjne generatory gier edukacyjnych i kart pracy, które mogą być wykorzystywane w pracy z uczniami na różnych etapach edukacyjnych – od edukacji wczesnoszkolnej po szkołę ponadpodstawową. Uczestnicy dowiedzą się, jak tworzyć własne trimino, sudoku, krzyżówki, bingo czy wykreślanki. Warsztaty mają charakter praktyczny – uczestnicy będą tworzyć własne materiały edukacyjne, które można od razu wykorzystać na lekcji. Na koniec zajęć stworzymy własny bank materiałów na wirtualnym dysku. Do udziału potrzebny będzie komputer z dostępem do internetu.
  8. W8: Spacer Geologiczny po Zakrzówku i Skałkach Twardowskiego – Jakub Zygmunt
    Poznajmy budowę geologiczną Krakowa! W trakcie krótkiej terenowej wędrówki poznamy skały wapienne, z których zbudowane jest podłoże na terenie stolicy Małopolski. Ponadto zamienimy się w geologów i będziemy używać narzędzi naukowych w terenie – młotka, kwasu solnego i zestawu do badania twardości skał! A wszystko to w otoczeniu jednego z najbardziej urokliwych zakątków Krakowa, czyli w Parku Skałki Twardowskiego i na Zakrzówku.
  9. W9: Misja: owad – Anna Zubek
    Są wszędzie: w domu i w lesie, w powietrzu i w wodzie, czasem też na skórze, albo… na talerzu. Zwykle przeganiamy je zanim w ogóle zdążymy się im przyjrzeć. Pora na bliskie spotkanie! To warsztaty zarówno dla tych którzy kochają owady, jak i tych którzy nie darzą ich sympatią. W programie: samodzielne preparowanie owadów, wyzwanie taksonoma, wizyta w zbiorze entomologicznym, a dla odważnych – sekcja karaczana! Słowem dużo skrzydeł i czułków, a jeszcze więcej odnóży i dobrej zabawy.
  10. W10: Leave No Trace – samoświadomość przyrodnika – Łukasz Janiszewski
    Nieodpowiedzialne i nadmierne korzystanie ze środowiska przyrodniczego wywołuje znaczący wpływ na te tereny. W celu ograniczenia negatywnych skutków antropopresji opracowano siedem uniwersalnych zaleceń. Stanowią one rdzeń koncepcji Leave No Trace, zaś w połączeniu z przekazywaną wiedzą oraz nabywanymi umiejętnościami mają za zadanie minimalizować wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze w którym przebywa. Podczas warsztatów przedstawione zostaną działania skoncentrowane z jednej strony na problematyce oddziaływania na przyrodę podczas działalności turystyczno-rekreacyjnej (w tym surwiwalowej/bushcraftowej), z drugiej na sposobach minimalizacji wpływu poprzez podejmowanie odpowiedzialnych i świadomych decyzji. W ramach podjętej współpracy Stowarzyszenia Polska Szkoła Surwiwalu z Lasami Państwowymi opracowano projekt Leśnej Akademii Surwiwalu. Wykorzystuje on założenia programu LNT oraz wprowadza własne autorskie rozwiązania z zakresu sztuki przetrwania i edukacji przyrodniczo-leśnej. Formuła treści Leśnej Akademii Surwiwalu ma otwarty charakter i jest ukierunkowana na pokazanie możliwości współpracy z lokalnymi edukatorami leśnymi, przyrodnikami, leśnikami czy też środowiskami szkolnymi. Istotą jej działania jest prowadzenie zajęć bezpośrednio w plenerze, czyli w miejscu, którego aktualny stan można uznać za dostatecznie bliski naturalnemu. W przypadku terenów zurbanizowanych zajęcia najczęściej odbywają się na terenie lasów miejskich. W trakcie zajęć wykorzystywane są nowoczesne formy edukacji (np. edukacja przez doświadczenie, edukacja przygodą) oraz holistyczne podejście do kształcenia, zaś głównym celem jest nawiązanie i budowanie relacji z przyrodą. Uczestnicy wykonując zadania w terenie, wspólnie rozwiązują problem i starają się osiągnąć zaplanowany cel. W trakcie ich pracy zachodzą pozytywne procesy integracji.
  11. W11: Przyrodniczy detektyw – Agnieszka Kołodziejska, Kamila Koczorowska

    Czy wiesz, że nawet teren przed szkołą kryje w sobie mnóstwo przyrodniczych tajemnic? Podczas tego warsztatu wcielimy się w detektywów przyrody, którzy udowodnią, że każda przestrzeń może stać się idealnym miejscem do nauki w terenie. Wspólnie poszukamy śladów życia i różnorodności organizmów oraz zastanowimy się, jak działalność człowieka zmienia otaczającą nas naturę. Poprzez obserwacje, proste doświadczenia i rozwiązywanie przyrodniczych zagadek nauczymy się, jak prowadzić angażujące zajęcia warsztatowe z uczniami.

  12. W12: Nie bój się natury — rozpoznawanie owadów i tropów w praktyce – Magdalena Jarzębowska
    Wielu nauczycieli wciąż unika wyjść terenowych, bo brakuje im pewności w rozpoznawaniu tego, co żyje wokół nas. A przecież przyroda wcale nie jest taka straszna — wystarczy wiedzieć, na co patrzeć! Podczas tych warsztatów pokażemy, że rozpoznawanie najważniejszych grup owadów jest łatwe i dostępne dla każdego. Dowiecie się też, jak odkrywać, jakie zwierzęta mieszkają w okolicy, nie łapiąc ich, ale obserwując tropy i ślady, które zostawiają. To praktyczna dawka wiedzy, która pomoże Wam poczuć się pewniej w terenie i zachęcić uczniów do przygody z naturą — bez stresu i obaw. Dodatkowo z zajęć wyjdziecie z gotową pomocą do pracy z uczniami! (Warsztat na poziomie podstawowych, dla osób nie mających doświadczenia w rozpoznawaniu owadów i śladów).
  13. W13: Geoedukacja w praktyce – twórz i wykorzystuj dane przestrzenne z uczniami – Maciej Markowski
    Warsztat skierowany jest do nauczycieli, którzy chcą wprowadzić nowoczesne narzędzia geoinformacyjne do codziennej pracy z uczniami. W pierwszej części uczestnicy poznają możliwości wykorzystania otwartych danych przestrzennych dostępnych w polskich geoportalach (m.in. Geoportal.gov.pl, Bank Danych o Lasach). W kolejnej części stworzą własne dane przestrzenne w programie Google Earth Pro, zapiszą je w formacie KML/KMZ, a następnie – z wykorzystaniem QGIS – dokonają ich podstawowej konwersji do różnych formatów geoprzestrzennych. Na zakończenie uczestnicy nauczą się, jak przygotowane dane przesłać do aplikacji mobilnych (np. GeoTracker lub mBDL), aby wykorzystać je podczas badań lub wycieczek terenowych. Wszystkie działania będą wykonywane samodzielnie, co ułatwi przeniesienie zdobytych umiejętności na grunt lekcji, projektów edukacyjnych oraz pracy z uczniami w ramach kół zainteresowań.
  14. W14: Metodyka cyfrowych doświadczeń przyrodniczych – Tomasz Sobiepan
    Warsztaty przeznaczone są dla nauczycieli różnych przedmiotów przyrodniczych, którzy chcieliby zapoznać się z metodyką wykorzystującą czujniki cyfrowe (dowolnej firmy) do wykonywania doświadczeń i analizowania ich wyników. Dzięki temu możemy uczyć tego, co współczesnym uczniom będzie najbardziej potrzebne, w sposób skuteczny, szybki i atrakcyjny dla nich. Jednocześnie możliwe jest integrowanie wiedzy i
    umiejętności przyrodniczych z pozostałymi dziedzinami STEM. Warsztaty będą ciągiem pokazów doświadczeń z różnych przedmiotów przyrodniczych, ale ze względu na ograniczenia techniczne, zostaną przeprowadzone w formie pokazów wykonywanych na przez różnych
    uczestników (pod okiem prowadzącego). Warsztaty prawdopodobnie nie zaciekawią nauczycieli, którzy wykorzystują czujniki cyfrowe od dawna oraz tych, którzy nie wierzą, że kiedykolwiek będą mieli możliwość zakupu takich urządzeń do swojej szkoły.

Postery

W czasie konferencji będzie możliwość prezentacji posterów formatu A1 oraz podzielenia się swoją wiedzą z innymi. Jedna osoba może przedstawić jeden poster. Aby zgłosić poster prosimy przesłać abstrakt zgodnie z podaną formatką na adres urszula.komarnicka@psnpp.org.pl (Pani dr hab. Urszula Komarnicka) do 28 września 2025 r.

Wzór formatki abstraktu – kliknij, żeby otworzyć

Zapisy i ceny

Członkowie PSNPP:

  • rejestracja do 31.07.2025 r. – 650 zł
  • rejestracja od 01.08.2025 r. do 31.08.2025 r. – 800 zł
  • rejestracja od 01.09.2025 r. do 15.09.2025 r. – 850 zł
  • rejestracja od 16.09.2025 r. do 25.09.2025 r. – 900 zł

Pozostali Uczestnicy:

  • rejestracja do 31.07.2025 r. – 750 zł
  • rejestracja od 01.08.2025 r. do 31.08.2025 r. – 850 zł
  • rejestracja od 01.09.2025 r. do 15.09.2025 r. – 900 zł
  • rejestracja od 16.09.2025 r. do 25.09.2025 r. – 950 zł

ceny końcowe zawierają – pełne uczestnictwo w zjeździe, wyżywienie wymienione w programie, uczestnictwo w atrakcjach, certyfikat

ceny końcowe nie zawierają – kosztów dojazdu i powrotu, noclegów

Czy wiesz, że szkoła może pokryć Twój udział w konferencji? Przygotowaliśmy częściowo wypełniony wniosek do dyrekcji – wystarczy kliknąć napis – pobierz wniosek

Rejestrację uważa się za wiążącą dopiero po dokonaniu opłaty.

Miejsce konferencji

Wydział Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego ul. Gronostajowa 2, Kraków

Noclegi

Noclegi i dojazd zarówno w wyborze oraz w kwestii finansowej leży po stronie Uczestnika. Zachęcamy, aby wybrać według własnych preferencji miejsce noclegu korzystając np. z www.booking.com – na stronie booking (i podobnych) można znaleźć różne promocje, ciekawe oferty i poznać bieżącą dostępność miejsc noclegowych w Krakowie.
PSNPP nie pośredniczy w organizacji noclegu.

Komitet Organizacyjny

Członkowie Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych oraz zespół Centrum Chemii w Małej Skali.

Kraków i Wydział Chemii UJ - praktyczne informacje

⬅️ elektroniczny przewodnik turysty po Krakowie

⬅️ wirtualny spacer po Krakowie

⬅️ rys historyczny Wydziału Chemii UJ

Kontakt z organizatorami

Zapraszamy Państwa do kontaktu! Jeśli nie udzieliliśmy odpowiedzi na pytania poprosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny.

Polskie Stowarzyszenie
Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych

ul. Gronostajowa 2,
30-387 KRAKÓW, POLSKA

tel. +48 12 686 25 87, +48504176626

KRS 0000212202, NIP 5261746847, REGON 01064060200000
Email: psnpp@psnpp.org.pl

W sprawach związanych z płatnościami, fakturami i rejestracją prosimy o kontakt pod adresem michal.plotek@psnpp.org.pl

Nr konta bankowego: 95 1140 2004 0000 3102 7935 5791

 

Spotkajmy się w Krakowie! 

Z wyrazami szacunku

dr Karol Dudek-Różycki przewodniczący PSNPP

Współorganizatorzy

Centrum Chemii w Małej Skali