Skończyłam właśnie oglądać serial „Dark” (Netflix) i mam ogromne wrażenie, że scenarzysta mógł być nauczycielem. Kluczowe pytanie, które się pojawia w serialu to „Nie gdzie, a kiedy”, to pytanie wydaje się być bardzo podobnym do tego jakie w szkole zadaje sobie nauczyciel, czyli: nie, jak ja to zrobię?, tylko kiedy ja to zrobię?
Wyścig z czasem podejmujemy na każdej lekcji, chcielibyśmy mieć chociaż odrobinę poczucia, że to „my mamy czas a nie czas ma nas”. W serialu to czas często wydaje się być zwycięzcą, jak zatem w życiu trochę go sobie zjednać?
Inspiracje przyniósł mi TED lecture „Forget big change, start with a tiny habit” BJ Fogg.
Małe zmiany, ale systematyczne, niczym jak dobry serial – jedna seria, a w niej niezbyt dużo odcinków.
W podręczniku „Chemia 7”, autorstwa: Dawida Łasińskiego, Łukasza Spornego, Dominiki Strutyńskiej i Piotra Wróblewskiego, wydawnictwo MAC EDUKACJA, autorzy proponują po każdej lekcji stały element „W skrócie”. Do tego stałego elementu dodajmy język angielski i możliwość samooceny ucznia. Wiedząc, że podręcznik wróci na koniec roku do biblioteki, przekażmy uczniom ten dodatek do wklejenia do zeszytu. Może dzięki temu zyskamy z dwie minuty lekcji i chociaż małe przeświadczenie, że stały element „W skrócie” został przeczytany.
Może też dzięki temu, po pewnym czasie, będziemy mogli zadać sobie pytanie „Nie kiedy, a jak” 🙂 .
Chemia, 7; str 11; str 17; str 21
W_skrócie_SP7_1.1_Zasady_bezpieczeństwa_na_lekcjach_chemii_str_11
W_skrócie_SP7_1.2_Substancje_i_ich_właściwości_str_17
W_skrócie_SP7_1.3_Reakcja_chemiczna_a_zjawisko_fizyczne_str_21