Pamiętam lekcje wiedzy o społeczeństwie w szkole. Każda z nich zaczynała się prasówką. Co tydzień inna para prezentowała w telegraficznym skrócie przegląd wydarzeń z ostatnich dni. Co działo się w polityce? Czy zapadły jakieś ważne decyzje? WOS zachował się w mojej pamięci jako jeden z bardziej życiowych i przydatnych przedmiotów szkolnych. A co gdyby prasówkę zrobić na chemii? … Przecież to może być świetny pomysł.
Ale jak to wygląda w praktyce?
- Uczniowie w parach lub indywidualnie przygotowują 3-minutową prezentację lub wypowiedź ustną dotyczącą najnowszych odkryć nauki, powiązanych z chemią
- Przedstawiają informacje klasie. Może to być cotygodniowa praktyka otwierająca lekcję, może to być zwyczaj na pierwsze zajęcia w nowym miesiącu lub krótka wzmianka w dniu sprawdzianu
- Ważne jest aby uświadomić uczniów, aby nie używali słów i wzorów, których znaczenia nie znają. To cenna umiejętność – porządkować informacje, streszczać je i opowiadać w możliwe jak najprostszy sposób
- Dzieciaki bardziej zrozumieją znaczenie chemii. Nie będzie już ona tak odległa i abstrakcyjna. Naukowcy to przecież też ludzie nam współcześni, którzy pracują nad szeroko pojętym ulepszeniem świata. Czy wiesz że odpowiednio poprowadzona reakcja chemiczna może zmienić świat? Uwolnić go od chorób i niszczących zmian środowiskowych?
Przygotuj prasówkę i dowiedz się, co dziś w nauce piszczy!
Jestem absolwentką Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego (studia magisterskie). Współpracowałam m.in z Centrum Nauki Kopernik, ESERO-Polska oraz wydawnictwem MAC.